De termen diversiteit en inclusie (D&I) hoor je vaak, maar wat houden ze in? Een beeldspraak als opfrisser: van diversiteit is sprake als iedereen wordt uitgenodigd voor het feestje. Er is inclusie als je mag meedansen als er muziek wordt gedraaid, of nog beter: je zit in de feestcommissie en je bepaalt mee welke muziek er wordt gedraaid.
De kracht van je team wordt mede bepaald door de diversiteit. Daarvoor is inclusie de voorwaarde: er is een werkomgeving gecreëerd waarin iedereen zich gewaardeerd, gerespecteerd en ondersteund voelt. Bedrijven die zich richten op het aantrekken van diverse talenten profiteren van creatieve, innovatieve en productieve teams. In deze blog lichten we het belang van diversiteit en inclusie toe en geven we een aantal tips om de sprong voorwaarts te maken.
Het fijne van reizen is dat je blik verruimt. Andere plek, andere mensen, andere verhalen. Als het om het aannemen van mensen gaat zoeken we het vaak in het vertrouwde. Een sterke cultuur wordt vaak verward met een eenvormige cultuur.
Wij merken het regelmatig bij het voorstellen van kandidaten: de bandbreedte blijkt vaak veel smaller dan het officiële profiel. Het is niet altijd het bewuste of onbewuste vooroordeel dat maakt dat ‘afwijkende’ kandidaten afgewezen of veel kritischer benaderd worden. Organisaties zijn zich in de regel eenvoudig niet bewust van de voordelen van diversiteit; in kleur en geloof maar ook in leeftijd, beperking of de sociale achtergrond. Laten we de kennis hierover nog eens op een rijtje zetten.
Diversiteit en inclusie klinkt best abstract, terwijl er concrete stappen te maken zijn.
Een duidelijk gedefinieerde en geïmplementeerde strategie helpt bedrijven zich te richten op het aantrekken en behouden van divers talent. Een goede D&I-strategie moet doelen en meetbare indicatoren bevatten, evenals actieplannen om de doelstellingen te bereiken.
Je kunt je recruitmentprocessen wel degelijk aanpassen om vooroordelen en discriminatie te verminderen. Dit kan onder andere het anonimiseren van sollicitaties, het uitvoeren van gestructureerde interviews en het betrekken van diverse interviewers omvatten. De eerste vraag om te onderzoeken is: ben je je bewust van de collectieve bias?
Van arbeidsvoorwaarden tot vacatureteksten, van teamuitjes tot stijl van leidinggeven: je reputatie als werkgever is essentieel om divers talent aan te trekken. Maak duidelijk dat het bedrijf maatwerk biedt als het gaat om persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden, om sollicitanten met verschillende achtergronden aan te trekken.
Een concreet voorbeeld is het kantoor diervriendelijk maken waardoor iemand met een beperking een hulphond mee kan nemen. Hiermee slaan bedrijven twee vliegen in één klap: dit zorgt voor een inclusiever personeelsbestand en de voordelen van dieren op de werkvloer.
Het vergt moed om je overtuiging wat de juiste mensen voor jouw organisatie zijn ter discussie te stellen. Meer diversiteit betekent meer (maat-)werk, meer discussie, misschien soms wel meer conflict. De beloning is een stap voorwaarts in innovatie, creativiteit en klanttevredenheid. En een permanent vakantiegevoel.
Klik op de knop hieronder om alle blogs te bekijken.
Bekijk alle blogs