In het tv spotje moeten de CEO’s op bezoek bij de schaarse sollicitant. Vriendelijk maar bewust van zijn machtspositie ontvangt de jonge professional de zenuwachtige gegadigden. Een tikje overdreven wellicht, maar de boodschap is duidelijk: in de schaarse markt is de kandidaat de baas.
Dat merken we bij Duuw soms ook wel. Kandidaten die afspraken afzeggen of zelfs als sneeuw voor de zon verdwijnen: we maken het allemaal mee. Maar vaker verdienen kandidaten het ook echt om bewust gemaakt te worden van de nieuwe verhoudingen en is het mooi ze te helpen met een stap vooruit. Dat kan in salaris, in cultuur of een betere match in waarden zijn.
We doen ons best, de weg naar het resultaat is soms hobbelig. We voelen mee met arme recruiters die lopen te worstelen met hun trage lijnmanagers. Het vermogen je aan te passen is bepalend voor het succes op de arbeidsmarkt, maar je kunt ook niet met alle winden meewaaien. Het is balanceren tussen uitersten.
Deze volhardende werkgever trekt zich niets aan van de waan van de dag. De sollicitant mag lekker lang wachten op de uitnodiging en moet onvoorbereide gesprekken aan met een bonte stoet van eventuele toekomstige collega’s. Na de 4e ronde volgt een 2-daags assessment waar getest wordt op irrelevante competenties. Waarna er een net te laag salaris wordt geboden waarmee het laatste restje goodwill verdwijnt en de werkgever met lege handen staat. Repeat.
Deze moderne werkgever is totaal up to date met alle nieuwe HR snufjes. Het employer brand staat als een vuurtoren te shinen, het gesprek is geen selectie maar een “360 degrees experience” inclusief kennismaking met de hoogste baas. De cultuurwaarden worden desnoods bijgesteld om de nieuwe collega meteen in een warm bad te laten landen en nog voor de startdatum mag de kandidaat mee op het jaarlijkse uitje naar een Mediterraan party eiland. Vreemd genoeg krijgt de kandidaat tijdens dit proces steeds meer eisen, waarna diens huidige werkgever wakker wordt, het salaris ophoogt en de promotie toch door laat gaan. Ook deze kandidaat is gevlogen.
We werken graag met opdrachtgevers die standvastig zijn in waarden. Een goed sollicitatieproces is persoonlijk, op tempo en gelijkwaardig. Richt je proces zowel wervend als uitdagend in. Als een sollicitant al wat leert tijdens de procedure gaat daar een enorme wervingskracht van uit. Kom zo dicht mogelijk bij de dagelijkse werkelijkheid en wees eerlijk over je tekortkomingen. Want een beetje professional snapt dat de realiteit imperfect is en dat hij of zij juist daar het verschil kan maken. De sollicitant door 6 hoepels laten springen is niet meer van deze tijd, maar van te vaak in een warm bad liggen krijg je rimpelige, weke handjes.
Klik op de knop hieronder om alle blogs te bekijken.
Bekijk alle blogs