Toegegeven: voor deze blog heb ik ChatGPT de opdracht gegeven een blog te schrijven over Artificial Intelligence (AI). Spoiler: inspirerende blogs schrijft AI nog niet. Ik vind ze saai en voorspelbaar. Dat zal (hoor ik mijn interne Alexander Klöpping al roepen) ongetwijfeld liggen aan de prompts die ik heb ingevoerd, maar voorlopig schrijf ik ze liever zelf.
De vraag blijft hetzelfde: wat betekent AI voor recruitment?
AI kan recruitment efficiënter maken. Door geavanceerde algoritmes kunnen systemen razendsnel cv's analyseren, kandidaten matchen met vacatures en zelfs voorspellen welke kandidaten succesvol zullen zijn in een functie. Voorbeeld: Een bedrijf met honderden sollicitanten per maand gebruikt AI om de eerste selectie te maken. Door vooraf bepaalde criteria, zoals werkervaring en relevante skills, te analyseren, blijft een shortlist met de meest geschikte kandidaten over.
Je zou de eerste ronde gesprekken zelfs door een Avatar kunnen laten voeren. Maar welk bedrijf krijgt nog honderden sollicitanten? De werkelijkheid is dat alle bedrijven vechten om schaars talent. De winnaars van dit gevecht hanteren een proces van een individuele, persoonlijke benadering van de schaarse kandidaat. Zal die kandidaat niet geneigd zijn te kiezen voor het bedrijf dat de moeite neemt zich te verdiepen in de sollicitant?
AI kan de sollicitant helpen bij het sollicitatieproces, bijvoorbeeld bij het schrijven van een foutloze sollicitatiebrief. Je hoeft je buurman niet meer te vragen. Handig toch?
Maar ook hier geldt: wie schrijft er nog een sollicitatiebrief? Wij raden onze klanten dringend af om een geschreven motivatiebrief te vragen. Het zegt weinig over de geschiktheid van de kandidaten, tenzij brieven schrijven tot de gevraagde competenties behoort. En wat als iedereen de perfecte brief schrijft: hoe onderscheid je je dan nog?
AI is een krachtig hulpmiddel. Het kan -vooral repetitieve- processen versnellen, informatie verzamelen en ordenen en helpen bij het presenteren ervan. AI kan de recruiter niet vervangen, wel helpen.
Een goede recruiter weegt niet alleen woorden en feiten, maar ook non-verbale communicatie, intuïtie en de “behoefte achter de behoefte”. De menselijke factor - het aanvoelen van motivatie, ambitie en potentieel - blijft onmisbaar. Deze laatste zin werd trouwens aangedragen door ChatGPT: dat is dan wel weer sportief.